A képekről
„Hálás vagyok az élményekért, a beszélgetésekért, az új barátságokért… Köszönöm nektek, hogy távol az otthonomtól is otthon érezhetem magam!” – a kenyai származású Lawino Akumu, a Miskolci Egyetem Anyag- és Vegyészmérnöki Karának hallgatója írta e kedves üzenetet a KÖSZI madármintás, csinos kis emlékkönyvébe. Lawino egyike azoknak a fiataloknak, akik rendszeresen látogatják a Közösségi Szolgálati Iroda programjait.
Az egyetemen 2021 szeptemberében alakult KÖSZI működése három tevékenységi kört fed le: az egyetem polgárai (magyar és külföldi hallgatók, dolgozók) számára ingyenes közösségi programokat valósít meg, különböző önkéntes tevékenységeket szervez, továbbá iskolai közösségi szolgálat keretében középiskolás diákokat integrál az egyetem életébe, ezen belül saját működésébe is. A KÖSZI az első évben 106 különböző közösségi programot valósított meg. Az e lapszámban fel-felbukkanó fekete-fehér fotók ezekbe a színes eseményekbe engednek betekintést.*
A hetente megrendezett Társasjáték Klubban közel 150 újgenerációs társasjáték közül válogathatnak a látogatók. A KÖSZI havonta megtartott Multilingual World Café estjén öt asztalnál, öt külföldi diák vezet körforgó jellegű, 5x20 perces angol nyelvű beszélgetéseket saját országáról, kultúrájáról. Havonta egy alkalommal kreatív alkotói tevékenységre is lehetőség adódik a Kézműves Műhelyben, ahol eddig a szalvétatechnikában, a textilfestésben, a viaszvasalásban és a kavicsmandala-készítésben próbálhatták ki magukat az érdeklődők.
A KÖSZI programjai a nyári szünetben a hallgatók, dolgozók családtagjai, hozzátartozói számára is nyitottak. Ilyenkor a World Café rendezvényeket a Multilingual Uni Trip sorozat váltja fel, amelyben minden héten kirándulásokon, túrákon vehetnek részt a jelentkezők.
Mindezek fényében talán meglepő: a KÖSZI csupán egy két fős, picike iroda. Sikeres és fenntartható működésének titka, hogy a közösség sajátosságait, igényeit feltérképezve, azokhoz illeszkedve, azokra reagálva tervezi, szervezi programjait, és hogy rugalmasan alkalmazkodik az aktuálisan rendelkezésre álló erőforrásokhoz (helyszínek, eszközök, kölcsönös érdekeken alapuló, közvetlen haszonnal járó együttműködések, önkéntes kapacitás). Fontos fegyvertény, hogy önkéntes bázisát a résztvevői közösségéből nyeri, és emellett az iskolai közösségi szolgálatos középiskolások feladatait is hatékonyan – a diákok érdeklődését, motivációit, kompetenciáit munkába állítva – képes szervesíteni saját tevékenységeibe.
„A Facebookon találkoztam ezzel a szuper közösségi szolgálati lehetőséggel. Nem gondolom, hogy véletlen volt, minden okkal történik. Így rengeteg új embert ismertem meg, sok barátot szereztem, akikkel a jövőben is tartani szeretném a kapcsolatot. (…) A KÖSZI-ben végzett segítő munka egyben nagyon jó nyelvgyakorlási lehetőség, és más kultúrák megismerésére is kiváló alkalom.” (Bakos Dániel, Fráter György Katolikus Gimnázium, Miskolc).
* A nyomtatott lapban a képek fekete-fehérek, csak webes képtárunkban színesek. – A Szerk.
JUHÁSZ ORCHIDEA