Az Új Pedagógiai Szemle
a Miskolci Egyetem folyóirata
Szakmai közreműködő:
Magyar Pedagógiai Társaság
ISSN 1215-1807 (Nyomtatott)
ISSN 1788-2400 (Online)
INDEX 25701
A 72. évfolyam (2022) 01-02. számának
ÖNÁLLÓ KÉPSOROZATA
Ugrás a lapszámhoz!
A képekről
„Hiszek abban, hogy a lehetetlen dolgokat is meg lehet valósítani, hiszen hat évvel ezelőtt még kilátások nélkül, egy elég szomorú jövőképpel ültem vacogva a cigánytelepen lévő házunkban, tavasszal pedig Magyarország egyik legjobb alapítványi iskolájában érettségiztem, és szeptembertől Hollandiában folytattam a tanulmányaimat. Nem sok ember ilyen szerencsés.”

Rozi – akitől a fenti szavak származnak – valóban elképesztő utat járt be. De az a több száz fiatal, akik eddig a Van Helyed Stúdió patronáltjai voltak, mind a lehetetlent ostromolták és ostromolják. A Van Helyed Alapítványt Bódis Kriszta filmrendező, író, költő, pszichológus hozta létre 2010-ben azzal a céllal, hogy az ózdi roma szegregátumokban sokszor reménytelen szegénységben élő gyerekek tanulmányait támogassa. A VHA programja tehát mindenekelőtt a tanulásra fókuszál. A nyomorból való kilábaláshoz a tanuláson keresztül vezet az út, de éhesen, tanszer és megfelelő ruházat nélkül nincs eredményes tanulás. Komplex támogatásról van tehát szó, amelynek a mindennapi tanulássegítésen és a rendszeres szociális támogatáson túl hangsúlyos elemét képezik az alkotásfókuszú programok. Kreatív kézműves és képzőművészeti programok, irodalmi projektek (a VHA növendékei fordítják magyarra Amanda Gorman verseit) és a nyári filmes táborok adják meg az alkotás mással nem pótolható élményét. Az alkotásnak, a művészetnek kulcsszerepe lehet abban, hogy ezek a fiatalok kilépjenek a nyomor törvényei által meghatározott reménytelenségből. Öntudatot ad, identitást és közösséget formál. Hasonlóan nélkülözhetetlen – mert a sikerélmény mindennapi forrása – a sport. A mi közösségünk életében különösen a baseball.

A Van Helyed Rendszer tehát komplex szolgáltatást kínál a magzati kortól a pályára állásig. Ezt úgy kell érteni, hogy a támogatás a kismamáknál kezdődik, és addig tart (pontosabban egy évvel tovább), míg a fiatal le nem érettségizik, vagy munkába nem áll.

Néhány növendékünk Budapesten részesül minőségi középiskolai oktatásban. Nagy öröm, hogy több alapítványi iskolával sikerült olyan együttműködést kialakítani, hogy tandíjmentességet biztosítanak, ugyanakkor ők maguk is speciális figyelmet fordítanak az ózdi szegregátumokból jövő tanítványaikra. Budapesten tanuló növendékeinket is támogató közösség veszi körül egy zuglói középiskolai kollégiumban: ez a Van Helyed Stúdió Plusz. A képek közül néhány ezt a világot próbálja érzékeltetni.
KNAUSZ IMRE



Copyright 2020–2023 Új Pedagógiai Szemle