Az Új Pedagógiai Szemle a Miskolci Egyetem folyóirata
Szakmai közreműködő: Magyar Pedagógiai Társaság
ISSN 1215-1807 (Nyomtatott)
ISSN 1788-2400 (Online)
INDEX 25701

ARCHÍVUM  |   INFORMÁCIÓK  |   KERESÉS  |   KÉPTÁR  |   BLOG  |  
75. évf.
(2025)
07-08. szám
A tükrözött osztályterem hatékonysága a természettudományos tantárgyak körében: egy metaanalízis eredményei
A MEGJELENÉS IDEJE: 2025-10-11
ROVAT: Közelítések
SZERZŐK:
SIPKA GERGŐ
doktorandusz | PTE–BTK Oktatás és Társadalom NDI
KULCSSZAVAK: tükrözött osztályterem; tanulói teljesítmény; metaanalízis

ÖSSZEFOGLALÁS

A technológiai fejlődésnek és a tanulói igények átalakulásának köszönhetően a tükrözött osztályterem (TO) egyre elterjedtebb tanulásszervezési eljárás lett. Ennek során a tanulók az órát megelőzően sajátítják el az adott anyag alapvető információit videók segítségével. Ezen ismereteket pedig a jelenléti órán használják fel, alkalmazzák, többnyire aktív tanulást támogató módszereken keresztül. Számos nemzetközi kutatás született, melyek ezen módszer alkalmazását írták le, hatékonyságát elemezték. A legtöbb ilyen kutatás alacsony mintaszámmal rendelkezik, ezért a TO hatása reprezentatív módon nem igazolható. Erre a metaanalízis jelenthet megoldást, mely összefoglalja ezen kutatások eredményeit. Jelen metaanalízisben 46 kutatás elemzése történt, melyek a szűrési feltételeknek (középiskolai kontextus, elő- és utómérési módszer, természettudományos tantárgy, tükrözött osztályterem alkalmazása, elérhető mérési adatok) megfeleltek. A kutatás célja volt feltárni, hogy a TO természettudományos tantárgyakon keresztül alkalmazva milyen hatással van a középiskolai (9–12. osztályos) diákok teljesítményére. A nemzetközi eredményekkel megegyezően közepesen pozitív hatást (Cohen-féle d = 0,609) sikerült azonosítani, melynek értelmében a TO hatékonyan fejlesztette a diákok tanulmányi teljesítményét.

IRODALOM

Ahmed, S. és Abdulla, S. A. (2019): Virtual flipped classroom: New teaching model to grant the learners knowledge and motivation. Journal of Technology and Science Education. 9. 2. sz., 168. DOI: https://doi.org/10.3926/jotse.478
Al-Samarraie, H., Shamsuddin, A. és Alzahrani, A. I. (2020): A flipped classroom model in higher education: a review of the evidence across disciplines. Educational Technology Research and Development. 68. 3. sz., 1017–1051. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-019-09718-8
Bergmann, J. és Sams, A. (2012): Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington DC: International Society for Technology in Education.
Berrett, D. (2012): How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The chronicle of higher education. 12. 19. sz., 1–3.
Bloom, B. S. (1968): Learning for mastery. Instruction and curriculum. Regional education laboratory for the carolinas and virginia, topical papers and reprints, number 1. Evaluation comment, 1. n2.
Boesdorfer, S. B., Anderson, S. M., Botello, J. A., Webb, K. E., Mowery, D., Daughety, B. M. és Harris, M. M. (2023): Experiences with flipped classroom methodology in US high school chemistry courses: lessons learned from action research projects. Journal of Chemical Education. 100. 6. sz., 2096–2104.
Bond, M. (2020): Facilitating student engagement through the flipped learning approach in K–12: A systematic review. Computers & Education. 151. sz. (103819). DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103819
Borenstein, M. (2024): Avoiding common mistakes in meta‐analysis: Understanding the distinct roles of Q, I‐squared, tau‐squared, and the prediction interval in reporting heterogeneity. Research Synthesis Methods. 15. 2. sz., 354–368. DOI: https://doi.org/10.1002/jrsm.1678
Bouchrika, I. (2025. 07. 12.): What is mastery learning? Letöltés: https://research.com/education/what-is-mastery-learning (2025. 08. 20.).
Chikeme, P. C., Ogbonnaya, N. P., Ihudiebube-Splendor, C., Abonyi, E. O., Madu, O. és Okoronkwo, I. (2024): Self-directed learning readiness and learning achievements of a flipped classroom model approach in research methods class: A quasi-experimental study. Nurse Education in Practice. 77. (103968). DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2024.103968
Csapó B. (1978): A mastery learning elmélete és gyakorlata. Magyar Pedagógia. 78. 1. sz., 60–73.
Danaher, M. (2019): Flipped Classrooms. In: Peters, M., Heraud, R. (szerk.): Encyclopedia of Educational Innovation. Springer, Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-2262-4_130-1
Divjak, B., Rienties, B., Iniesto, F., Vondra, P. és Žižak, M. (2022): Flipped classrooms in higher education during the COVID-19 pandemic: Findings and future research recommendations. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 19. 1. sz., 1–24. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00316-4
Drubin, D. G. és Kellogg, D. R. (2012): English as the universal language of science: opportunities and challenges. Molecular Biology of the Cell. 23. 8. sz., 1399–1399. DOI: https://doi.org/10.1091/mbc.e12-02-0108
El Miedany, Y. (2019): Flipped Learning. In: Uő.: Rheumatology Teaching. Springer International Publishing. 285–303. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-98213-7_15
Galindo-Dominguez, H. (2021): Flipped Classroom in the Educational System: Trend or Effective Pedagogical Model Compared to Other Methodologies? Educational Technology & Society. 24. 3. sz., 44–60. Letöltés: https://www.jstor.org/stable/27032855 (2025. 08. 20.).
Goulet-Pelletier, J.-C. és Cousineau, D. (2018): A review of effect sizes and their confidence intervals, Part I: The Cohen’s d family. The Quantitative Methods for Psychology. 14. 4. sz., 242–265. DOI: https://doi.org/10.20982/tqmp.14.4.p242
Hedges, L. V. (1981): Distribution Theory for Glass’s Estimator of Effect Size and Related Estimators. Journal of Educational Statistics. 6. 2. sz., 107. DOI: https://doi.org/10.2307/1164588
Hew, K. F., Bai, S., Dawson, P. és Lo, C. K. (2021): Meta-analyses of flipped classroom studies: A review of methodology. Educational Research Review. 33. (100393). DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100393
Hudaa, P. M. és Fatmaryanti, S. D. (2025): A Meta-Analysis of the Impact of the Flipped Classroom Learning Model on Students' Motivation in Physics Education. Buletin Edukasi Indonesia. 4. 1. sz., 1–6. DOI: https://doi.org/10.56741/bei.v4i01.756
Jdaitawi, M. (2019): The Effect of Flipped Classroom Strategy on Students Learning Outcomes. International Journal of Instruction. 12. 3. sz., 665–680. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2019.12340a
Jones, M. G. és Carter, G. (2005): Small Groups and Shared Constructions. In: J. Mintzes, J., H. Wandersee, J. és D. Novak, J. (szerk.): Teaching Science for Understanding. Elsevier. 261–279. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012498360-1/50011-8
Lage MJ, Platt GJ, Treglia M (2000): Inverting the classroom: a gate-way to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education. 31. 1. sz., 30–43.
Lee, B. (2017): TELL us ESP in a flipped classroom. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 13. 8. sz., 4995–5007. DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00978a
Lo, C. K. és Hew, K. F. (2017): A critical review of flipped classroom challenges in K–12 education: Possible solutions and recommendations for future research. DOI: https://doi.org/10.1186/s41039-016-0044-2
Mazur, E. (1997): Peer instruction: A user’s manual. Prentice Hall, Upper Saddle River.
Mishall, P. L., Meguid, E. M. A., Elkhider, I. A. és Khalil, M. K. (2024): The Application of Flipped Classroom Strategies in Medical Education: A Review and Recommendations. Medical Science Educator. 35. 1. sz., 531–540. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-024-02166-x
Morrison, B. B. és DiSalvo, B. (2014): Khan Academy gamifies computer science. In: Proceedings of the 45th ACM Technical Symposium on Computer Science Education. Association for Computing Machinery, New York, NY. 39–44. DOI: https://doi.org/10.1145/2538862.2538946
Mrázik J. (2023): Konklúzió és modell. A modellalkotás lehetősége a neveléstudományi kutatásban. In: Jaskóné Gácsi Mária (szerk.): Hatékonyság és koherencia a pedagógiában, gyógypedagógiában és tanárképzésben. Miskolci Egyetemi Kiadó. 14–21.
MTI (2023. 12. 06.): OECD átlag feletti eredményt értek el a magyar diákok a PISA-mérésen. Letöltés: https://kormany.hu/hirek/oecd-atlag-feletti-eredmenyt-ertek-el-a-magyar-diakok-a-pisa-meresen (2025. 07. 21.).
Nechkina, M. (1984): „Increasing the effectiveness of a lesson". Communist. 2. sz., 51.
Neyra Enciso, G. M. (2022): Flipped classroom in English language teaching. Universidad Nacional de Educatión, Lima, Perú.
Orbán Jné. (2011): Kooperatív technikák. Pécs: PTE BTK.
Papp K. és Józsa K. (2000): Legkevésbé a fizikát szeretik a diákok?. Biológia. 3. 82. sz., 3.
Pereira, T. v., Patsopoulos, N. A., Salanti, G. és Ioannidis, J. P. A. (2010): Critical interpretation of Cochran’s Q test depends on power and prior assumptions about heterogeneity. Research Synthesis Methods. 1. 2. sz., 149–161. DOI: https://doi.org/10.1002/jrsm.13
Piaget, J. (1977): The Role of Action in the Development of Thinking. In: F. Overton, W. és McCarthy Gallagher, J. (szerk.): Knowledge and Development. Springer US. 17–42. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2547-5_2
Shorten, A., Bratches, R. és Shorten, B. (2025): What is a meta-analysis? Evidence Based Nursing. 28. 2. sz., 74–76. DOI: https://doi.org/10.1136/ebnurs-2024-104230
Strelan, P., Osborn, A. és Palmer, E. (2020): The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review. 30. (100314). DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100314
Talbert, R. (2017): Flipped Learning: A Guide for Higher Education Faculty. Stylus Publishing. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003444848
Tugba, I. C., Cenk, A. és Sedat, K. (2023): Revisiting flipped class model effectiveness on learning performance: A meta-analysis of meta analyses. I-Manager’s Journal on School Educational Technology. 19. 2. sz., 23. DOI: https://doi.org/10.26634/jsch.19.2.20186
Yilmaz, E. O. és Şimşek, N. (2022): Examining the effectiveness of discussion-oriented flipped learning environments. International Journal of Assessment Tools in Education. 9. sz. (Special Issue), 146–161. DOI: https://doi.org/10.21449/ijate.1126788
Zainuddin, Z., Chu, S. K. W. és Perera, C. J. (2024): Flipped Classroom. In: Uők.: Gamification in A Flipped Classroom. Springer Nature, Singapore. 11–65. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-97-2219-8_2
Zhang, F., Wang, H., Zhang, H. és Sun, Q. (2024): The landscape of flipped classroom research: A Bibliometrics analysis. Frontiers in Education. 9. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1165547
Zummo, L. M. és Brown, B. A. (2020): The Human Limitations of Flipped Science Instruction: Exploring Students Learning and Perceptions of Flipped Teaching. International Technology and Education Journal. 4. 1. sz., 1–14.
A TELJES SZÖVEG ►
A HIVATKOZÁS MÁSOLÁSA ▼
Sipka G. (2025): A tükrözött osztályterem hatékonysága a természettudományos tantárgyak körében: egy metaanalízis eredményei. Új Pedagógiai Szemle. 75. 07–08. sz., 114–131. DOI: 10.71157/upsz.2025.07-08.07
Copyright 2020–2025 Új Pedagógiai Szemle