Az Új Pedagógiai Szemle a Miskolci Egyetem folyóirata
Szakmai közreműködő: Magyar Pedagógiai Társaság
ISSN 1215-1807 (Nyomtatott)
ISSN 1788-2400 (Online)
INDEX 25701

ARCHÍVUM  |   INFORMÁCIÓK  |   KERESÉS  |   KÉPTÁR  |   BLOG  |  
75. évf.
(2025)
07-08. szám
A terápiás macskák lehetséges szerepei a diákok olvasási és szövegértési képességeinek, valamint olvasási motivációjának fejlesztésében
A MEGJELENÉS IDEJE: 2025-10-11
ROVAT: Műhely
SZERZŐK:
BÁNSZKY NOÉMI
kuratóriumi elnök | Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány
RUDOLF PANKA
angol és magyar bölcsész és pedagógia szakos (ELTE), illetve irodalomterápiás (PTE) és állatasszisztált terápiás (ZsebiBaba Fejlesztőpont) képzésben részesült szakember
KULCSSZAVAK: állatasszisztált pedagógia; terápiás macskák; olvasási motiváció; állatasszisztált olvasásóra; állatasszisztált terápia

ÖSSZEFOGLALÁS

A terápiás állatok alkalmazása az oktatásban egyre nagyobb figyelmet kap. A jelen publikáció az állatasszisztált pedagógia lehetőségeit vizsgálja, a terápiás macskák szerepére fókuszálva az olvasási motiváció erősítésében. A szerzők bemutatják, miként képesek a terápiás állatok – különösen a macskák – nyugodt jelenlétükkel segíteni a szorongás csökkentését, a figyelem fókuszálását, valamint az olvasási motiváció fejlesztését. Az írás hazai és nemzetközi tapasztalatokról is beszámol. Az eddigi eredmények azt sugallják, hogy az állatasszisztált olvasásórák nemcsak a tanulás iránti motivációt növelhetik, hanem hozzájárulhatnak a gyermekek önbizalmának, empátiájának és kommunikációs készségeinek fejlődéséhez is.

IRODALOM

Alexander-Passe, N. (2008): The sources and manifestations of stress among school-aged dyslexics, compared with sibling controls. Dyslexia. 14. 4. sz., 291–313. DOI: https://doi.org/10.1002/dys.341
Alexander-Passe, N. (2015): The dyslexia stress anxiety continuum: Psychopathology in children and adults with dyslexia. Springer, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-19581-9
American Psychiatric Association (2013): Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5. kiadás). Author, Washington DC.
Beetz, A., Uvnäs-Moberg, K., Julius, H. és Kotrschal, K. (2012): Psychosocial and psychophysiological effects of human–animal interactions: The possible role of oxytocin. Frontiers in Psychology. 3. (234). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00234
Bradshaw, J. W. S. (2013): Cat sense: How the new feline science can make you a better friend to your pet. Basic Books, New York.
Friedmann, E., Son, H. és Tsai, C. C. (2010): The animal/human bond: Health and wellness. In: Fine, A. H. (szerk.): Handbook on animal-assisted therapy. Academic Press, San Diego. 85–107.
Friesen, L. (2010): Exploring animal-assisted programs with children in school and therapeutic contexts. Early Childhood Education Journal. 37. 4. sz., 261–267. DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-009-0349-5
Guthrie, J. T., Wigfield, A. (2000): Engagement and motivation in reading. In: Kamil, M. L. és mtsai. (szerk.): Handbook of reading research. Vol. III. Lawrence Erlbaum, Mahwah. 403–422.
Guthrie, J. T., Wigfield, A. és You, W. (2004): Instructional contexts for engagement and achievement in reading. In: McNamara, D. S. (szerk.): Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies. Lawrence Erlbaum, Mahwah. 59–84.
Hall, S. S., Gee, N. R. és Mills, D. S. (2016): Children reading to dogs: A systematic review of the literature. PLOS ONE. 11. 2. sz. (e0149759). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0149759
Hughes, L., Hunter, S. és Waggoner, L. P. (2019): Reading to Rover: Effects on student reading ability and attitudes. Human-Animal Interaction Bulletin. 7. 1. sz., 1–20.
Humphrey, N. és Mullins, P. M. (2002): Personal constructs and attribution for academic success and failure in dyslexia. British Journal of Special Education. 29. 4. sz., 196–203. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8527.00264
Lyytinen, H., Erskine, J., Aro, M., Richardson, U. és Lyytinen, P. (2015): Reading and dyslexia in different orthographies: An overview of the cross-linguistic comparison. Scandinavian Journal of Psychology. 56. 2. sz., 126–134. DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.12209
Mugnaini, D., Lassi, S., La Malfa, G. és Albertini, G. (2009): Internalizing correlates of dyslexia. World Journal of Pediatrics. 5. 4. sz., 255–264. DOI: https://doi.org/10.1007/s12519-009-0049-7
OECD (2019): PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Ollendick, T. H. és King, N. J. (1994): Fears and their level of severity in children and adolescents: A normative epidemiological study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 35. 5. sz., 927–937. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb02303.x
Pongrácz, P., Bensaali-Nemes, F., Bánszky, N. és Dobos, P. (2025): The biological irrelevance of ‘Cattachment’ – It’s time to view cats from a different perspective. Applied Animal Behaviour Science. 271. sz. (105829). DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2025.105829
Putwain, D. W. (2007): Test anxiety in UK schoolchildren: Prevalence and demographic patterns. British Journal of Educational Psychology. 77. 3. sz., 579–593. DOI: https://doi.org/10.1348/000709906X161704
Snowling, M. J. (2013): Early identification and interventions for dyslexia: a contemporary view. Journal of Research in Special Educational Needs. 13. 1. sz., 7–14. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2012.01262.x
Snowling, M. J. és Hulme, C. (2012): Interventions for children's language and literacy difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders. 47. 1. sz., 27–34. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-6984.2011.00081.x
Suldo, S. M. és Shaunessy, E. (2008): Emotional and academic functioning in students in high-stakes testing environments. Psychology in the Schools. 45. 4. sz., 349–363.
Turner, D. C. és Bateson, P. (2014): The domestic cat: The biology of its behaviour (3rd ed.). Cambridge University Press, Cambridge.
Undheim, A. M. (2003): Dyslexia and psychosocial factors. A follow-up study of young Norwegian adults with a history of dyslexia in childhood. Nordic Journal of Psychiatry. 57. 3. sz., 221–226. DOI:
target=_blank>https://doi.org/10.1080/08039480310001391
A TELJES SZÖVEG ►
A HIVATKOZÁS MÁSOLÁSA ▼
Bánszky N. és Rudolf P. (2025): A terápiás macskák lehetséges szerepei a diákok olvasási és szövegértési képességeinek, valamint olvasási motivációjának fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle. 75. 07–08. sz., 97–113. DOI: 10.71157/upsz.2025.07-08.06
Copyright 2020–2025 Új Pedagógiai Szemle