The journal 'Új Pedagógiai Szemle' belongs to University of Miskolc
Professional contributor: Hungarian Pedagogical Association
ISSN 1215-1807 (Printed)
ISSN 1788-2400 (Online)
INDEX 25701

ARCHIVES  |   INFORMATION  |   SEARCH  |   GALLERY  |   BLOG  |  
Vol. 75
(2025)
Issue 07-08
Developmental Music Pedagogy – FEZEP – in Kindergarten Teacher Training
DATE OF PUBLISHING: 2025-10-11
SECTION: Műhely
AUTHORS:
VIRÁGNÉ JUHÁSZ-NYITÓ, KLÁRA
egyetemi adjunktus | EKKE Jászberényi Campus
KEYWORDS: visible sounds; native language development; musical development; sound-sign; kindergarten teacher training

ABSTRACT (FULL-TEXT IN HUNGARIAN!)

The „Visible Sounds” program, associated with Ilona Antal Lundström, is a language and music communication program developed based on Kodály principles, focusing on sound-sign associations. The initial research findings linked to Mälardalen University in Sweden have confirmed the developmental impact of the program. The DIFER measurements from the 2026 studies in Hungary also reinforced the program's positive effects in both linguistic and musical abilities. Today, Hungarian-language educational materials for kindergartens and elementary schools are available for the program. However, few people are aware of it, and it is rarely applied in kindergarten and elementary school practices. This writing aims to present the possibilities and necessity of the program's integration and application in kindergarten teacher training.

REFERENCES

Antal-Lundström I. (2015): A Látható hangok program rövid bemutatása. Új Pedagógiai Szemle. 65. 5–6. sz.
Antal-Lundström I. (2009a): Kalandozások a hangok birodalmában, Az írás-olvasási problémák megelőzése zenével, esztétikai foglalkozással, Argumentum, Budapest.
Antal-Lundström I. (2009b): Kalandozások a hangok birodalmában, Munkalapok a hang-jel kapcsolat gyakorlására. Argumentum, Budapest.
Antal-Lundström I. (2009c): Vidám zenészek 120 népi gyermekjátékdal. Argumentum, Budapest.
Antal-Lundström I. (2009d): Esztétikai foglalkozások 3–8 éves gyermekek kommunikációs fejlesztéséhez, Módszertani segédkönyv az oktatócsomag alkalmazásához. Argumentum, Budapest.
Antal-Lundström I. (2021): A fejlesztő zenepedagógiai program (FEZEP) bemutatása. Parlando. 1. sz.
Antal-Lundström I. (2021): A zene ajándéka, ELTE Eötvös, Budapest.
Antal-Lundström I. (2024): Indul a Fejlesztő Zenepedagógus Szakirányú Továbbképzés. Parlando. 2024/3. sz.
Janurik M., Antal-Lundström I. és Józsa K. (2018): A zenei hallás fejlesztésének szerepe a beszédészlelés fejlődésében: Egy zenei fejlesztőprogram tanulságai. Gyermeknevelés. 2. sz., 64–79.
Majorosi V. és Nagyné Árgány B. (2024): A „Látható hangok” program integrálása az „Ének-zene, énekes játék, gyermektánc” tevékenységformába. Parlando. 4. sz.
Sallai É. (2022): A Látható hangoktól a fejlesztő zenepedagógiáig. Interjú dr. Antal-Lundström IIonával, a zenepedagógia professzorával. Anyanyelvi és Irodalmi Nevelés. 5. 1–2. sz., 87–97.
FULL-TEXT (HU) ►
COPY REFERENCE ▼
Virágné Juhász-Nyitó K. (2025): Developmental Music Pedagogy – FEZEP – in Kindergarten Teacher Training. Új Pedagógiai Szemle. 75. 07–08. sz., 63–69. DOI: 10.71157/upsz.2025.07-08.04
Copyright 2020–2025 Új Pedagógiai Szemle