Az Új Pedagógiai Szemle
a Miskolci Egyetem folyóirata
Szakmai közreműködő:
Magyar Pedagógiai Társaság
ISSN 1215-1807 (Nyomtatott)
ISSN 1788-2400 (Online)
INDEX 25701
A 73. évfolyam (2023) 11-12. számának
ÖNÁLLÓ KÉPSOROZATA
Ugrás a lapszámhoz!
A képekről
Lapunk képanyaga ezúttal nem valahol, nem valamiről és nem valaki által készült: a szerkesztő-ség partnere a képek megalkotásában egy MI-alkalmazás volt. Mivel a lapszám több cikkében is fog-lalkozunk a mesterséges intelligencia és a felhasználó viszonyával, mi is tettünk egy kísérletet saját vi-szonyunk tekintetében – a lapban közölt képek ennek eredményeképpen születtek meg.

Azt vizsgáltuk – avagy inkább annak voltunk tanúi –, hogy mi történik, ha egy képgeneráló alkalmazásnak leírásképp közoktatás-politikai gondolatokat megjelenítő rövid mondatokat adunk. Ebből a fázisból teljesen hiányzott az ember intenciója, vagyis az alkalmazás által kínált legelső képet mindig elfogadtuk. A szövegek persze előzetes válogatás eredményei – egy adott webes for-rásból intuitíve választott címek –, de a „rajzok”-nak mi már csak értelmezői lehettünk, amennyiben elrendeztük őket a lapszám írásai közt.

Ezt a képsorozatot közöljük most, egy villanásnyi példáját adva annak, hol tart most az MI – mármint az, amelyet nekünk, a fizetni nem akaró plebsnek kínálgatnak – a címek mögött rejlő gondolat felismerésében. És mert az eredmény megle-hetősen bizarr lett, itt nem álltunk meg: elkezdtünk egy projektet, amelyben az emberi (szerkesztői) szándékot összekapcsoljuk a gép válaszaival, és egy iterációban megkeressük azokat az illusztrációkat, amelyek a szerkesztői elgondolás szerint valami olyat tesznek hozzá a szövegesen kifejezett címhez, ami túlmutat az illusztráció szétszálazható struktúráján. A folyamatot naplózzuk, az erről készülő be-számolót pedig egy későbbi számunkban tervezzük közzétenni.

A képek a címlapon, il-letve a 44., 63., 74., 101., 116., 126., 132. és 138–139. oldalakon láthatók A Dream by WOMBO ingyenes képgeneráló alkalmazása a következő, a g7.hu oldalon megjelent cikkek címe alapján hozta létre őket:

Címlap: https://g7.hu/elet/20220930/nem-a-versenyrol-kellene-szolnia-az-oktatasnak/
44. o.: https://g7.hu/kozelet/20220922/a-gyerekeink-jovojenek-ne-a-sajat-multunkat-kepzeljuk-el/
63. o.: https://g7.hu/kozelet/20221013/mar-csak-jo-iranyba-kellene-tolni-a-biciklit-az-oktatasban/
74. o.: https://g7.hu/kozelet/20221008/egyre-alacsonyabb-a-gyerekek-frusztracioturese-amit-nem-szabad-figyelmen-kivul-hagyni/
101. o.: https://g7.hu/kozelet/20220926/nagysagrendekkel-kevesebb-tananyagot-kellene-megtanitani-az-iskolaban/
116. o.: https://g7.hu/kozelet/20221011/a-magyar-oktatas-sarkon-fordult-egy-verseny-kozepen-es-az-ellenkezo-iranyba-fut/
126. o.: https://g7.hu/kozelet/20221125/hogyan-lehet-megtanulni-a-nyertes-gondolkodasmodot/
132. o.: https://g7.hu/kozelet/20220928/a-munka-vilaga-is-kreativ-agyakert-kialt/
138. o.: https://g7.hu/kozelet/20221003/meg-mindig-szep-szammal-akadnak-olyan-tanarok-akik-a-digitalis-eszkozokben-ellenseget-latnak/
139. o.: https://g7.hu/kozelet/20221005/tengernyi-kockazatot-hordoz-ha-nem-foglalkoznak-eleget-a-mediamuveltseggel-az-iskolaban/
ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE



Copyright 2020–2023 Új Pedagógiai Szemle